Friday, September 17, 2010

BELANJAWAN GANTI BAJET

1. Bila bercakap hal-hal berkaitan bahasa Melayu, kadang-kadang terasa seperti dipermainkan pihak-pihak tertentu. Kadang-kadang pula terasa seperti kita orang-orang Melayu ini terlalu bodoh sehingga menerima apa sahaja orang kata tentang bahasa Melayu.

2. Yang terbaru, semalam Persatuan Linguistik Malaysia menulis melalui Timbalan Presidennya En. Kamal Shukri Abdullah Sani dalam satu ruangan akhbar Berita Harian bahawa persatuan tersebut mengucapkan tahniah kepada DS Najib kerana menggunakan semula istilah 'Belanjawan' menggantikan perkataan 'Bajet'. Menurut beliau, 'bajet' amat menyalahiprosedur pembentukan kata dan istilah dalam bahasa.

3. Seterusnya PLM memuji langkah DS najib itu bersesuaian dengan konsep Kepimpinan Melalui Teladan. dan beliau berharap langkah ini bakal diikuti para pemimpin yang lain.

4. Bukanlah hendak menyindir sesiapa tetapi apa yang disuarakan PLM ini memang betul dan sangat baik tetapi silap waktunya dan dirasakan mempunyai agenda yang lain dengan memuji langkah DS Najib itu. Kalau mereka betul-betul memperjuangkan bahasa Melayu mengapa baru sekarang bersuara mengenainya dan membiarkan Kementerian Kewangan memakai istilah 'Bajet' itu bertahun-tahun tanpa protes langsung?

5. Soalnya kenapa tidak dihalang dan diprotes dari awal dahulu? Dan kalau diamati, bukan istilah itu sahaja yang perlu diperjuangkan. Banyak lagi istilah-istilah sebegitu digunakan kerajaan dan juga jabatan-jabatan kerajaan. Lihat sahaja nama-nama pangkat dalam Jabatan polis di bawah KDN, apa istilah yang digunakan?

6. Lagipun kalau setakat satu perkataan DS Najib 'melayukan' sudah begitu gembira, apahal pula pada hari yang sama DS Najib tidak menggunakan bahasa Melayu dalam ucapan rasminya sewaktu ucaptama satu majlis di ibu negara? Cuba ingat kembali bahasa apakah yang DS Najib gunakan semasa melayan rakan 'Facebooknya' dalam satu majlis minum petang di ibu negara?

7. Tak usahlah gembira sangat jika hanya satu istilah yang dibetulkan sedang beribu lagi masih tidak berubah. DS Najib sendiri tidak yakin dengan kemampuan bahasa Melayu.

No comments: