Wednesday, September 8, 2010

POLITIK DAUN KARI

Baik dalam Umno, baik dalam MIC, baik dalam MCA, Politik Daun Kari sememangnya wujud. Namakanlah parti manapun, namakanlah institusi manapun, cerita daun kari ini pasti timbul. Dan fenomena 'Daun Kari' ini kini telah menular kepada PKR apabila merujuk nasib yang melanda Datuk Zaid Ibrahim.

Semua orang tahu daun kari terutama para suri rumah dan para tukang masak khasnya di kedai-kedai nasi kandar. Setiap kali hendak memasak gulai atau kari, daun ini mesti ada. Kalau tiada daun ini, masakan jadi tidak sedap. Tidak ada bau apabila menumis rempah. Akhirnya gulai itu tidak menjadi.

Bagi suri rumah pula, jika tiada daun kari semasa memasak gulai, pasti tergendala agenda masakan mereka. harus tidak jadi memasak gulai hari itu jika tiada daun kari. Boleh bergaduh laki-bini kerana daun kari ini. Betapa pentingnya daun kari.

Tetapi apabila gulai telah masak, daun kari itu tidak dimakan pun. Malah tidak disentuh langsung. Kadang-kadang diambil dan dibuang begitu sahaja. Demikianlah nasib daun kari walaupun ia banyak khasiat. Ia hanya berguna semasa memasak sahaja, lepas itu dibuang atau diletak ke tepi.

Begitulah dalam politik. Semasa merajuk dengan Umno dan menyertai PKR, bukan main lagi Datuk Zaid disanjung dan dipuja. Malah ia diibaratkan sesuatu yang melengkapkan PKR kerana pengalamannya di dalam Umno dan juga kabinet. Maklumlah beliau bekas menteri. Samalah diibaratkan seperti daun kari, hanya menjadi pelengkap memasak kari.

Sampai satu ketika dia dijadikan calon pilihanraya dan akhirnya tewas jua.

Sekarang apa jadi? Samalah macam Tun Ghafar Baba, hanya layak sebagai daun kari sahaja. Nak tunggu tengok nasib Chua Jui Meng pula lepas ini.

No comments: