Tuesday, September 14, 2010

GEMBIRAKAN BUKAN MELAYU

Hendakkan undi bukan Melayu, hendak ambil hati bukan Melayu, hinggakan hendak buat apapun, kena difikirkan supaya kaum-kaum bukan Melayu ini seronok dan sukahati. Buatlah apapun, kaum Bukan Melayu mesti mendapat keistimewaan dari segenap segi. Biar Cina suka, biar India gembira.

Kerana itulah akhir-akhir ini terutama selepas PRU12 yang lalu, kaum-kaum bukan Melayu ini semakin berani mempertikaikan beberapa perkara yang menjadi hak orang Melayu yang telah termaktub dalam perlembagaan. Kaum bukan Melayu ini mewnyentuh berbagai perkara yang berkaitan dengan bangsa Melayu yang ada antaranya terlalu sensitif.

Mereka berani kerana tindakan tidak dikenakan kepada mereka. Mereka buatlah apapun, mereka katalah apapun, pasti terlepas dari sebarang tindakan yang boleh menggugat mereka. Kalau kena pun, hanyalah setakat datang memeri penjelasan, lepas itu diam begitu sahaja selepas mereka menyatakan pendirian dan meminta maaf lebih kurang.

Namewee bebas begitu sahaja. Senyap hingga sekarang dan hasil siasatannya? Entah sudah jadi apa. Cubalah Namewee itu 'Nawawi', mungkin sekarang sudah berada dalam tahanan untuk beberapa ketika.

Apapun, buatlah bagi kaum bukan Melayu ini gembira, barulah kerajaan kekal lama. Orang Melayu tidak mengapa kerana masih penuh dengan sopan santun!

No comments: