Wednesday, September 22, 2010

KALAULAH YANG BERKATA ITU BUKAN NIK AZIZ....

Saya petik kata-kata Nik Aziz seperti yang dilaporkan:

“Bagi saya, kalau saya dijemput ceramah, saya bukan dengan nama Melayu, dengan nama Islam. Cuma kebetulan saya ini nama Melayu. Saya tidak berbangga bangsa Melayu. Bangsa itu datang secara automatik.”

Kalaulah kata-kata itu keluar dari mulut orang lain selain Nik Aziz, dari mulut Tun Mahathir umpamanya atau keluar dari mulut DS Najib umpamanya ataupun dari tokoh-tokoh UMNO lain,umpamanya, agakanya apakah reaksi masyarakat umum? Yang pasti samada Tun Mahathir atau DS Najib pasti diseranah dan dicerca dengan berbagai bahasa yang memang tidak enak didengar.

Sudah pasati tokoh-tokoh ini dicaci dan diberi gelaran yang bermacam-macam selama beberapa bulan atau bertahun-tahun. Dalam akhbar mereka dan juga media mereka yang lain sentiasa penuh dengan sumpah seranah. Gelaran ‘nyanyuk’ sudah pasti dilabel kepada Tun Mahathir.

Tapi kata-kata itu keluar dari mulut Tuan Guru Nik Aziz. Hitam katanya, hitamlah jadinya, putih katanya, putihlah jadinya. Kita usah terkejut jika selepas ini akan muncul tokoh-tokoh Melayu PAS atau PKR yang lain turut membuat kenyataan yang sama ataupun ‘mengiakan’ apa yang telah diucapkan Mursyuidul Am mereka itu.

Akhirnya isu itu senyap begitu sahaja. Tiada komen dari mana-mana tokoh pembangkang sama ada dari PAS sendiri, DAP ataupun dari PKR. Yang kedengaranpun hanyalah beberapa pandangan orang perseorangan dan akademik hatta dari kelompok UMNO sekalipun hanyalah dalam kalangan pemimpin bawahan.

Malah selepas ini akan timbul dalil dan nas yang menyokong hujah tersebut sebagai benteng untuk menangkis segala kritikan dari bangsa Melayu lain selain dari kelompok mereka tadi. Akan adalah firman dan hadis yang akan diguna-pakai sebagai landasan mengiakan hujah Nik Aziz itu.

Lepas satu hal, timbul hal yang lain pula. Dahulu bila Nik Aziz kata Tuhan mencarut, ada pula pengikut-pengikutnya mengeluarkan dalail-dalil dan nas yang mempertahankan Nik Aziz. Bila Nik Aziz kata dengan syaitan pun beliau sanggup berkawan untuk mencapai cita-cita politiknya, ada pula pengikutnya yang mempertahankannya.

Begitulah Nik Aziz yang dilihat semakin galak menimbulkan isu akhir-akhir ini. Kita harapkan di penghujung usia ini akan digunakan segala ilmu dan pengetahuannya untuk kebaikan menyatukan ummah tetapi sebaliknya pula jadinya. Ada saja yang keluar dari mulut Nik Aziz yang bakal menimbulkan porak peranda dan memecah-belahkan masyarakat Melayu.

Sebab itu beliau awal-awal lagi mengaku tidak berbangga sebagai Melayu.

No comments: