Saturday, October 30, 2010

MANA 'FIRST LADY' MALAYSIA?




Ini adalah foto isteri-isteri para pemimpin dan peserta Sidang Kemuncak ASEAN yang diadakan di Hanoi. Bukan ambil sendiri foto ini sebaliknya diambil dari akhbar Utusan Malaysia keluaran Sabtu 30 Oktober 2010. Kalau ambil sendiri nanti akan menjadi isu 'super impose' dan sebagainya.

Yang mana satu isteri Perdana Menteri Malaysia, sebuah negara yang terkenal dengan budaya Melayu yang sangat dibangga-banggakan? Nampak semua wanita di foto itu sama sahaja kecuali beberapa orang yang mengenakan pakaian tradisi mereka. Tapi mana wakil Malaysia? Isteri wakil dari negara lain mengenakan pakaian negara masing-masing, tidak isteri wakil Malaysia.

Sepatutnya waktu beginilah DS Rosmah mengenakan 'baju kurung' dengan selendang kalaupun tidak mahu bertudung. Waktu macam inilah sepatutnya 'First Lady' Malaysia ini mengenakan pakaian yang beridentiti Malaysia dan Melayu supaya dunia dan khasnya ASEAN mengenali Malaysia, sebuah negara Melayu. Apalah salahnya berpakaian Melayu, dan letakkan tudung di atas kepala.

Sebab itulah sering kedengaran orang bercakap tentang wanita ini. Tidak tahu dan tidak mahu membantu suaminya. Tidak menolong suaminya dengan memperkenalkan identiti Melayu dan Malaysia di tempat-tempat rasmi begini, sedangkan inilah peluang Rosmah membantu Perdana Menteri dan negara mempromosi Malaysia dari segi fesyen dan berpakaian.

Nasiblah Najib, nasiblah Malaysia mendapat Rosmah.

No comments: