Wednesday, October 27, 2010

PAPANTANDA: UNTUK HIASAN ATAU UNTUK DIFAHAMI





Siapakah yang betul-betul faham tentang papan tanda ini? Berapa orangkah yang benar-benar mengerti tentang klinik-klinik yang dimaksudkan oleh papan tanda tersebut?

Inilah masalahnya jika pihak kerajaan sendiri berlembut dan mengamalkan istilah-istilah Inggeris dalaam urusan harian. inilah yang terjadi jika istilah Melayu walaupun ada tetapai tetap dipinggirkan dan diabaikan.

Papan tanda ini diletakkan di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar. Ia diletakkan untuk memudahkan para pengunjung yang terdiri dari orang-orang kampung untuk mendapat rawatan di klinik-klinik berkenaan, tetapi berapa orangkah yang faham istilah yang digunakan? Nama-nama yang digunakan terlalu asing dan hendak menyebutnya juga amat susah. Yang menjadi persoalan, adakah sudah tidak ada perkataan Melayu yang boleh digunakan supaya orang Malaysia sendiri faham?

Apa yang dimaksudkan dengan OTORINOLARINGOLOGI? Apa pula maksud MAKSILOFASIAL? Orang mungkin faham tentang Klinik Psikiatri tetapi apa pula maksud dengan nama KLINIK DERMATOLOGI dan KLINIK RESPIRATORI serta OFTAMOLOGI?

Alangkah baiknya jika perkataan atau istilah Melayu digunakan. Orang membacanya pun mudah semudah memahaminya juga.

Inilah Malaysia tanahairku. Malaysia bukan tempatnya untuk bahasa Melayu!

No comments: