Monday, October 11, 2010

MELAYU KALAH LAGI

Aku mulai dengan bismillah!
Aku ikuti dengan ketawa panjang dan terdiam seketika.

Apa sudah jadi dengan Melayu? Melayu telah kalah entah di pusingan yang ke berapa. Melayu belum pernah menang walaupun di rumahnya sendiri. Melayu sering tewas dan asyik 'kena' sahaja. Melayun belum pernah 'mengena'.

Hari ini Melayu kalah lagi, Melayu layu lagi. Dan orang yang melayukan Melayau adalah orang Melayu juga. Manusia Melayu juga yang 'melayukan' bangsa Melayu. Perdana Menteri kita sendiri yang baru berapa hari mendapat pengiktirafan antarbangsa sebagai pemimpin begara Islam dan pemimpin Melayu yang diharap menjadi 'ketua' negara-negara Asean melacurkan Melayu menjadi sebauh bangsa yang menerima kaum Cina sebagai bukan 'pendatang' malah sebagai rakyat yang setia.

Desakan yang terlalu kuat dari parti-parti dan pertubuhan Cina membuatkan Najib tidak tidur lena lalu terus mengubah sejarah negara dengan membuang status pendatang yang melekat di entiti kaum Cina. Di masa yang sama semua desakan Melayu dianggap 'rasis'.

Mulai sekarang, buku-buku sejarah Tanah Melayu dan sebarang artikel dalam perlembagaan yang berkaitan dengan kaum Cina perlu ditulis semula. Namun hasrat mengubah perkara-perkara dalamperlembagaan ini mesti ditangguhkan dahulu sementara menanti pengumuman status kaum India, Indonesia, Myanmar dan juga Bangladesh.

Barangkali tidak lama lagi para pendatang yang mencari rezeki di negara ini tidak boleh lagi dianggap pendatang, tetapi sampai ketikanya akan diiktiraf sebagai rakyat yang 'setia' walaupun apa sahaja onar yang dilakukan.

Begitulah Malaysia yang dibawa oleh Najib Razak dengan slogan 'Satu Malaysia: Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan".

No comments: