Wednesday, October 13, 2010

MARI KITA TENGOK SIAPA YANG KENA.....

Aku mulai dengan Bismillah!

"Mari kita tengok siapa yang kena!".

Itu dialog biasa Ibrahim Pendek dalam filem Ali Baba Bujang Lapuk. Tapi dialog tersebut tersemat baik di hati sejak akhir-akhir ini memandangkan ada benarnya filem P. Ramlee ini. Kalau kita masih ingat, atau tidak lupa, setiap kali Ibrahim Pendek melemparkan dadu, dialog itulah yang terpacul dari mulutnya. Dan hasilnya nombor dua juga yang tertera di dadu tersebut. Rupanya semua permukaan dadu tersebut ditanda dengan titik dua. Lempar macam manapun, dua juga yuang timbul.

Sesuai dengan dadu tersebut, nasib orang Melayu telah menjadi seperti lemparan dadu watak penyamun dalam filem itu. Asyik-asyik Melayu sahaja yang kena. Buatlah apapu, Melayu juga yang terkena. Kalau lain dari Melayu, asyik lepas sahaja.

Melayu bercakap tentang Melayu, dikatakan rasis. Melayu tegur bangsa lain sikit untuk kebaikan, dianggap rasis. Cikgu Siti Inshah telah dituduh begitu sehingga Lim Kit Siang bawa isu itu ke parlimen. Cikgu Engku Nan bercakap sedikit di SMK Bukit Selambau, menjadi isu besar sehingga KDN buka kertas siasatan.

Melayu tubuhkan NGO untuk memperjuangkan hak Melayu seperti termaktub dalam perlembagaan, di anggap pertubuhan yang rasis. Di masa yang sama kaum Cina mempunyai NGO mewakili kaumnya tidak pula dianggap rasis. Hindraf yang telah diharamkan dan dianggap sebagai pertubuhan haram masih lagi 'diiktiraf' secara tidak sedar. Malah selalu disebut-sebut persis mahu mempopulerkannya semula.

Namewee yang 'kurang ajar' itu masih lagi bebas dibiar berkarya secara kurang ajar. Tiada satupun tindakan terhadapnya malah tiada siapapun pemimpin Cina yang 'mengutuknya'. Chua Soi Lek semenjak membersihkan diri dari skandal sex sudah meminta dan menekan kerajaan dengan berbagai permintaaan dan syarat tidak pula dikenakan apa-apa tindakan.

Tapi bila Melayu yang berbuat demikian, tegur sedikit sahaja terus ambil tindakan. Itulah yang terjadi kepada beberapa penulis blog Melayu padahal di masa yang sama penulis-penulis blog bukan Melayu bebas bersuara malah sehingga mencerca Allah sekalipun dibiarkan lepas begitu sahaja.

Kaum Cina sekarang tidak lagi boleh dipanggil pendatang walaupun mereka sebenarnya 'dibawa datang' oleh Inggeris sebelum merdeka dahulu. Biarpun mereka tidak mahu dan tidak berupaya bercakap bahasa Melayu sesudah 53 tahun merdeka, mereka hendaklah dianggap sebagai rakyat yang setia.

Rakyat Melayu sahaja yang tidak setia kerana memanggil mereka sebagai 'pendatang'. Melayu yang sentiasa menjunjung perlembagaan ini dikategorikan sebagai rasis manakala bangsa lain yang mempertikaikan perlembagaan tidak rasis malah menjadi rakyat yang setia.

Betullah 'dadu' yang dipegang oleh KDN dan mana-mana pihak berwajib ini semuanya sama macam dadu yang dipegang Ibrahim Pendek dalam filem P. Ramlee itu. Semuanya tertulis 'Melayu' di permukaannya. Tidak ada tulisan lain selain huruf 'MIM'.

No comments: