Saturday, October 2, 2010

BULAN BAHASA KEBANGSAAN

Hari ini Stadium Indera Mulia Ipoh akan menjadi saksi betapa hipokritnya para pemimpin Melayu di negaraku yang tercinta ini. Hari ini bakal menyaksikan pemimpin Melayu sekali lagi melancarkan apa yang dipanggil 'Bulan Bahasa Kebangsaan' di tempat tersebut. Sama seperti saban tahun BBK dilancarkan pada awal OKTOBER dan esoknya perkara penting Bab 152 Perlembagaan Negara itu dipermainkan.

Orang yang melancarkannya sendiri tidak merealisasikannya.

Seperti tahun lalu juga, selepas melancarkan di Kuching, Sarawak pada paginya, malam itu juga orang yang melancarkannya sendiri berucap dengan bahasa Inggeris dalam satu majlis biasa yang lain. BBK hanyalah menjadi mainan politik dan afgenda tahunan yang harus dilaksanakan pelancarannya supaya orang nampak kita serius tetapi hakikatnya tidak seserius manapun.

Kalau betullah kita serius dalam merealisasikan perkara 152 ini, kita sudah sepatutnya berjaya melakukannya sesudah 53 tahun merdeka. Ternyata kita, para pemimpin Melayu, para penggiat bahasa dan para cendekiawan Melayu tidak pernah serius. Hari ini kita berpakat berikrar dan esoknya masing-masing bawa hal seperti selalu, masih 'malu' dan tidak suka berbahasa Melayu.

Apa komitmen pihak-pihak yang terlibat dengan pelancaran BBK itu selepas pelancarannya tahun lalu? Hanya baru-baru ini Perdana menteri yang juga menteri Kewangan mahu menggunakan semula istilah 'BELANJAWAN' menggantikan 'BAJET' sehingga dipuji oleh Persatuan linguistik Malaysia. Itu sahaja yang nampak setakat ini. Selebihnya berbalik seperti asal.

Para pemimpin seharusnya usah terlalu ghairah mahu menunjuk-nunjuk bahawa dia mahir berbahasa Inggeris, sebaliknya berusaha menggunakan bahasa Melayu dalam acara-acara rasmi negara. Jangan lagi apabila mengadakan acara minum petang bersama rakan facebook yang semuanya rakyat Malaysia pun masih hendak berbahasa Inggeris. Jangan lagi hendak mengumumkan dividen ASB juga dengan bahasa Inggeris.

Tokoh-tokoh Melayu dalam bidang koporat juga patut memberi kerjasama demi memartabatkan bahasa Melayu dengan tidak mengunakan bahasa Inggeris pada setiap kali melancsarkan atau memperkenalkan jenama masing-masing.

Dan media terutama TV juga boleh membantu dengan hanya menyiarkan temubual-temubual dengan rakyat malaysia yang berbahasa Melayu sahaja.

Dengan bantuan semua pihak barulah perkara 152 ini dapat direalisasikan.

Kepada Muhyiddin Yassin, selamat melancarkan Bulan Bahasa Kebangsaan 2010.

No comments: