Monday, November 29, 2010

RUPANYA MENGHINA KAUM LAIN TIDAK SALAH!

Apabila menteri JPM, Nazri Aziz merumuskan bahawa tiada kesalahan dibuat 'babi' bernama Namewee terhadap kerajaan yang menyebabkan tiada tindakan yang boleh diambil, barulah aku tahu bahawa menghina kaum lain selain kaum Cina, bukanlah satu kesalahan di Malaysia ini. Bagusnya!

Barangkali penggal pemerintahan BN kali ini merupakan penggal membodek kaum Cina. Buatlah apapun, biarlah menggembirakan kaum tersebut. Bantuan kepada sekolah-sekolah, lebihkan kepada SRJK Cina walaupun dilihat SRJK Tamil lebih daif. Nak berpeluk di pentas politik pun mesti dengan Cina tak kira parti Islam atau parti sekular.

Ringkas cerita, kaum Cina adalah RAJA di negara bertuah ini. Partutlah ramai pendatang kaum ini masuk ke negara ini menjadi GRO dan tukang urut. Negara ini adalah pentas mereka menunjukkan semua aksi 'kurang ajar' termasuk perbuatan menghina kaum Melayu dan bumiputera. Rupanya itu bukanlah satu kesalahan kepada kerajaan.

Tetapi di masa yang sama, individu Melayu tidak boleh berbuat begitu kepada kaum Cina kerana ia dianggap kesalahan besar menggugat keharmonian dan perpaduan. Rupanya sebarang kenyataan orang Melayu yang menyentuh Cina adalah kenyataan rasis tetapi tidak begitu sebaliknya, kaum Cina boleh berkata apa sekalipun dan boleh menghina sebanyak manapun. Perbuatan mereka bukan kesalahan kepada kerajaan.

Tetapi bukankah menggugat keharmonian kaum merupakan satu kesalahan? Kerajaan sedang berusaha memupuk semangat perpaduan kaum, 'si babi' ini cuba merosakkan usaha tersebut, masih bukan kesalahan kepada kerajaan? Jadi orang Melayu pun bolehlah menghasilkan klip video seperti itu (menghina negara dengan mengubah lagu Negaraku)?

Malaysia adalah sebuah negara yang pelik, negara yang mempunyai peribahasa "Kera di hutan disusui, anak di pangkuan ditinggalkan". Memang betul dan tepat sekali pewribahasa yang dibuat oleh generasi terdahulu.

No comments: