Monday, September 6, 2010

APAPUN, HENTAM DULU

Di negara ini semua boleh berlaku, semua boleh dibuat. Malah siapapun boleh melakukan sesuka hati. Ada undang-undang dan peraturan seperti tidak bermakna. Wujudlah apa akta sekalipun, pelaksanaan dan penguatkuasaannya belum pasti akur dengan apa yang disepakatkan di dewan perudangan.

Buatlah apapun, pihak berwajib tidak kisah. Menteri yang bertanggungjawab tidak peduli. Sama sekali tidak peduli. Pihak berwajib tidak galak bertindak. Akta Kesalamatan Dalam Negeri seolah-olah tidak bergigi lagi.

Semuanya kerana politik mencari undi dan seberapa banyak undi!

Hendak memandu melebihi had laju, silakan. Siapa peduli? Kena saman, ada badan yang membela agar diberi pelepasan. Pesalah trafik tidak payah bimbang. KASE ada memberi pertolongan dengan 'memorandum' membatalkan saman. Datuk Mahfuz Omar sudah berjanji akan berjuang untuk tujuan itu

Hendak buat video apa bentuk sekalipun, silakan. Menteri Dalam Negeri dan KDN hanya panggil beri keterangan kemudian dilepaskan. Tidak kira sensitif atau tidak. Tidak kira menyentuh perasaan sesiapa, buat saja kemudian beri alasan dan minta maaf, pasti boleh balik dan buat video lagi. Anda buatlah video tetapi letakkan nama samaran bukan Melayu, pasti tidak apa.

Hendak komen dalam FB atau mana-mana laman Sosial? Silakan. Anda boleh berbuat apa sahaja di Malaysia. Habis keraspun, Hishamudin akan beri 'Amaran Keras', kemudian anda boleh buat lagi.

Hendak memfitnah? Silakan! Siapa peduli. Nanti ada fatwa dari alim ulama disokong dengan nas dan hadis mengatakan semua boleh dan tidak menyalahi hukum. Atau kemudian tidak payah minta maaf atau apa-apa, teruskan membuat tohmah.

Tian Chua yang pernah mengaku memfitnah Najib mengenai pengedaran foto rekaan semasa isu Altantuya dahulu ditutup begitu sahaja kerana Tian Chua bukan Melayu. Cubalah yang buat itu Tuan Man atau Salleh, sudah pasti ke mahkamah atau telah diISAkan.

Teresa Kok memfitnah polis dulu apa jadi? Tidak payah minta maaf pun. Kerajaan pula yang tidak tentu hala terpaksa pergi ke China memohon maaf. Itupun dikira lepas sebab mereka bukan Melayu. Chua Choi Lek menyentuh Hak Keistimewaan Melayu pun dikira munasabah. Tiada tindakan dan tidak payah minta maaf pun sebab mereka bukan Melayu.

Kalau anda Melayu, jadi macam Hassan Skodeng!

Membuang Yang Dipertuan Agung dan menggantikan dengan Lim Guan Eng pun tidak mengapa. Tidak salah mendoakan pemimpin. Tanapa ada rasa bersalah dan mahupun permohonan maaf, disusuli pula dengan nas dan hadis bahawa itu tidak mengapa, tidak menyalahi hukum. Akhirnya lepas bagitu sahaja.

Hendak buat iklan pun tidak perlu fikirkan sensitiviti kaum dan agama. Hentam saja. TV3 tidak perlu minta maaf. Buatlah iklan menyerupai Santa Claus atau apa-apa pun, Menteri Penerangan tidak kisah.

Yang penting, HENTAM DULU.

Yang perlu minta maaf hanyalah jika kita Melayu!

No comments: