Wednesday, September 15, 2010

RASUAH ATAU TIDAK BUAT KERJA?






1. Foto-foto di atas dirakamkan di sebatang jalanraya yang menghubungkan pekan Guar Chempedak dan pekan Yan di kawasan Parlimen Jerai dan lebih khusus di dalam kawasan Dewan Undangan Guar Chempedak.

2. Sekali pandang tidak ada apa yang pelik terdapat dalam foto-foto ini selain menggambarkan gerai-gerai dan orang berurusniaga. Tetapi jika diamati betul-betul, gerai-gerai tersebut terletak betul-betul di atas jalanraya dan menghalang terus ruang pejalan kaki dan lorong kecemasan jalanraya tersebut.

3. Dan yang lebih menghairankan, keadaan begini telah berlarutan selama lebih kurang 4 tahun yang lalu hinggalah sekarang. Tidak ada mana-mana pihak yang mengambil inisiatif untuk mengubah atau menasihatkan pemilik-pemilik gerai tersebut mengubah atau undur ke belakang sedikit supaya tidak mengganggu jalanraya yang menjadi jalan utama di daerah ini.

4. Keadaan menjadi bertambah buruk pada waktu petang terutama pada hari-hari tertentu sehingga mengambil masa yang lama untuk melepasi kawasan yang hanya kira-kira 50 meter sahaja. Hal ini diburukkan lagi dengan sikap sebahagian pemandu yang mengambil mudah meletak kenderaan di hadapan gerai tersebut.

5. Majlis Daerah Yan sudah diadukan. Jasa baik wakil-wakil rakyat sudah diminta agar membantu menyelesaikan masalah ini tetapi kata Ustaz Firdaus itu bukan kerja dia, sehingga berlalu selama 4 tahun keadaan tidak juga berubah malah gerai semakin indah dan cantik terletak menutup jalan.

6. Timbul beberapa soalan kepada pihak-pihak yang berkaitan.

6.1. Berapa jumlah wang yang telah disogokkan kepada Majlis Daerah Yan khasnya para penguatkuasa mereka sehingga membiarkan keadaan yang menyulitkan pengguna jalanraya selama 4 tahun?

6.2. Adakah wakil rakyat Ustaz Firdaus dari PAS dan Datuk Ku Rahman dari UMNO tidak boleh menyuarakan hasrat rakyat yang ramai kerana menjaga hati 10 peniaga di gerai-gerai tersebut?

6.3. Adakah pihak polis tidak ada kuasa langsung menghalang kenderaan yang berhenti sesuka hati di hadapan gerai-gerai itu sehingga mengganggu jalanraya?

6.4. Samseng sangatkah para peniaga tersebut sehingga semua pihak berkenaan takut mengambil tindakan?

7. Kepada majlis Daerah Yan, tolonglah.

No comments: