Thursday, July 29, 2010

APAPUN HENTAM DULU, MAAF KEMUDIAN

APAPUN HENTAM DULU, MAAF KEMUDIAN.

1. Dalam politik macam-macam perkara pelik dan tidak masuk akal boleh berlaku. Tidak menghairankan jika hari ini kita berkawan, esok kita menjadi lawan. Bukan pelik jika hari ini kita sehaluan, esok kita masing-masing jalan. Itu tidak menjadi aneh dalam politik. Memang pernah terjadi beberapa kali perkara seperti ini.

2. Namun trend ‘hentam dahulu, minta maaf kemudian’ perlulah dibendung agar mereka kelihatan lebih beretika dan bertanggung-jawab. Jika dibiarkan, akan berleluasalah fitnah dan kata nista dalam kalangan ahli-ahli politik sedangkan mereka mempunyai pengaruh dalam masyarakat.

3. Sudah beberapa kali perkara seperti ini berlaku. Kebanyakan tuduhan dan tohmahan dilemparkan sesuka hati. Mereka tahu tidak ada satu tindakan akan diambil terhadap mereka walaupun apa yang diperkatakan ternyata tidak benar. Percakapan tanpa fakta malah ikut sedap mulut sahaja merupakan pernyataan tidak bertanggung-jawab. Tapi peduli apa, asalkan ‘hentam dahulu, maaf kemudian’ sudah cukup baik bagi mereka.

4. Datuk Mahfuz Omar adalah seorang tokoh politik terkenal dari utara, tidak pernah sekalipun meminta maaf atas apa yang diucapkannya walaupun ternyata selepas itu tuduhannya tidak berasas dan tidak benar. Sepanjang yamg diingat, begitulah. Permohonan maaf amat berat baginya tidak seperti melemparkan tuduhan sedangkan beliau amat tahu bahawa memohon maaf jika tersilap amat dituntut Islam.

5. Baru-baru ini tuduhan terhadap Tan Sri Haji Harusani amat berat dan ternyata tuduhan itu tidak berasas. Beliau masih boleh tersenyum dan membiarkan orang ramai mengandaikan macam-macam. Apa salahnya beliau merendah diri sedikit dengan memohon maaf. Sedikitpun tidak akan dipandang hina apabila kita memohon maaf.

6. Berdosakah Tan Sri Hj harusani apabila menyeru ke arah kebaikan sehingga dilabel dengan bermacam-macam tuduhan seperti penipu, pembohong dan pecacai? Yang menuduh pula adalah dalam kalangan Melayu Islam yang berjuang dalam sebuah parti Islam.

7. Tuduhan yang berat dan hina begini tidak pula dibuat kepada tokoh bukan Islam yang sentiasa menimbulkan isu-isu yang menyakitkan orang-orang Melayu dan Islam. Kenapa orang seperti Mahfuz Omar tidak menghalakan kemarahan dan cercaan kepada Tony Pua dan Khalid Ibrahim yang mahu menghapuskan keistimewaan orang-orang Melayu?

No comments: