Friday, July 23, 2010

MENGAPA PAS ENGGAN BERKERJASAMA DENGAN UMNO?

Jadi atau tidak kerjasama antara parti PAS dengan Umno belum dapat dipastikan. Perbincangan ke arah itupun belum dibuat dan masing-masing masih lagi rancak kata-mengata. Rupanya banyak sungguh halangan untuk orang Melayu dan Islam bersatu. Macam-macam syarat diletakkan walaupun semata-mata baru hendak berbincang. Patutlah Islam di seluruh dunia caca-merba seperti di Malaysia juga sebab orang Islam sendiri tidak pernah membuang ego masing-masing.

Yang lebih menyedihkan, pihak yang membuat saranan dan cadangan supaya kedua-dua parti Melayu itu bersatu dikecam begitu hebat sekali. Orang yang menyeru ke arah kebaikan dicerca begitu rupa seolah-olah apa yang disuarakan para ulama dan cendekiawan itu sesuatu yang melanggar syariat. Lihatlah apa yang terjadi kepada Datuk Seri Harusani, sampai ada yang sanggup mengatakan beliau pembohong.

Inilah politik Malaysia dan inilah juga sifat buruk yang dimiliki orang-orang Melayu. Bangsa lain pun ada berlainan pendapat juga tetapi dapat bersatu dalam senyap. Orang Melayu lain pula, pantang ditegur biarpun teguran kepada kebaikan. Seolah-olah teguran demi teguran itu mencemarkan maruah dan menjatuhkan air muka.

Akhir-akhir ini Umno dilihat agak berlembut sedikit dan lebih positif kepada keinginan untuk berbincang tetapi di pihak yang satu lagi masih dengan nostalgia cerita-cerita lama yang dimainkan berulangkali bahawa tidak mahu tertipu lagi dengan Umno dan pintu rundingan sudah ditutup. Para pemimpin PAS lepas eorang, seorang pula memberi kupasan dan mendominasikan cerita lama untuk menggagalkan pertemuan kedua-dua pihak itu.

Akhirnya tinggal Umno yang kelihatan ‘terhegeh-hegeh’ membuntuti PAS menagih perubahan pendirian para pemimpin atasan PAS yang nyata dari awal lagi sudah memberi lampu merah walaupun sekadar berbincang. Nampak sangat Umno yang ‘hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong’.

Kenapa PAS berdegil menolak usaha murni para ulama dan mufti ini? Semua orang sudah maklum. Selama ini para pemimpin PAS menjadi popular dengan menjadikan Umno sasartan maki-hamun dan cacian. Malah para pemimpin Umno kecil besar dipancung diang dan malam di pentas-pentas ceramah. Tokoh-tokoh seperti Mahfus Omar, Mohamad Sabu, Husam Musa dan beberapa nama lagi menjadi minat ramai kerana kepetahan menghentam dan memfitnah para pemimpin Umno.

Jadi jika Umno dan Pas menjalin kerjasama, tokoh-tokoh ini sudah tidak ada kerja. Kalau hendak berceramah pun sudah tidak sedap lagi. Hendak beralih menghentam Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Karpal Singh ataupun Lim Guan Eng tentu tidak sampai hati. Walaupun itu saja pilihan yang ada tetapi sanggupkah mereka? Mahu tak mahu, Umno juga akan dijadikan sasaran. Kerana itu, cadangan penyatuan dan kerjasama ini ditentang habis-habisan.

Nik Aziz tentulah terkilan kerana terpaksa membuka pintu ‘syurga’ kepada ahli-ahli Umno juga kalau sudah berbaik dengan Umno sedangkan sebelum ini hanya orang PAS sahaja yang layak masuk syurga. Sebab itu Nik Aziz menentang sangat usaha menyatukan Melayu dan Islam ini.

Jadi sampai bilapun Umno dan PAS tak akan bersatu. Orang-orang Melayu sampai bilapun tidak akan bersatu.

No comments: