Tuesday, July 13, 2010

APAPUN KENA BAGI CINA DAN INDIA GEMBIRA

Di Malaysia dewasa ini mungkin akan menjadi satu fenomena baru, nak buat apapun, kenalah fakir untuk gembirakan kaum Cina dan India. Orang Melayu letak tepi dulu sebab Melayu tidak minta apa-apa selagi boleh makan, pakai dan beranak-pinak. Yang penting kena puaskan hati kaum-kaum yang lain yang akhir-akhir ini meminta macam-macam. Barulah kononnya konsep ‘1 Malaysia’ di landasan yang betul.

Baru sahaja berapa hari Ibrahim Ali bertelagah dengan Wee Ka Seong mengenai biasiswa JPA, Najib terus buat keputusan. Sesudah puas berbagai pihak menghentam Ibrahim Ali cukup-cukup, akhirnya keputusan menyebelahi kaum Cina dan India yang secara halus menuntut hak pemberian biasiswa tersebut. Amalan sebelum ini dilempar terus sebaliknya Najib mempelawa siapa sahaja yang mempunyai keputusan 9A+ tampil menuntut baisiswa tersebut.

Senang sahaja buat keputusan, tanpa ada perbincangan lanjut dan tanpa ada apa-apa tindakan susulan terhadap pertelagahan Ibrahim yang mewakili Perkasa dengan beberapa pemimpin MCA dan juga Umno sendiri. Bukan main lantang Khairy Jamaluddin memberi gelaran demi gelaran kepada Ibrahim Ali.

Akhirnya kaum Cina berjaya mendapat apa yang dituntut selam ini. Bila Cina dapat, kaum India ketawa besar., mereka juga dapat. Gembiralah mereka kerana timbulkan isu sedikit sahaja, kerajaan sudah mengalah. Dan Melayu yang rata-rata amat sedikit jumlahnya mendapat 9A+ itu melopong tanpa mendapat keistimewaan lagi.

Ini barulah kena dengan konsep ‘1 Malaysia’, Cina dan India didahulukan, Melayu dikemudiankan.

Harap-harap nanti PRU13, mereka mengundi Barisan Nasional.

No comments: