Thursday, July 8, 2010

PAS AKHIRNYA MALU DAN TERKEDU

Akhirnya apa yang tidak mahu didengar oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz terpacul juga dari mulut pengerusi DAP, Karpal Singh. Tetapi semua orang tidak terkejut dan terperanjat sama sekali dengan kenyataan itu termasuk Nik Abdul Aziz sendiri. Semua orang sudah maklum memang itulah pendirian DAP sejak dahulu lagi.

Jika bersetuju dengan dasar pembentukan Negara Islam PAS, masakan kenyataan “langkah mayat saya terlebih dahulu” boleh terkeluar dari mulut Karpal Singh sebelum ini. Dan kini, dengan kenyataan terbaru ini, seolah0olah satu sessi ulangkaji kepada PAS terhadap pendirian dan dadsar perjuangan DAP yang sememangnya tidak akan sealiran dengan dasar PAS, namun tetap diangkat sebagai rakan kongsi bersama PKR.

Semua pemimpin tertinggi PAS tahu dari awal lagi pendirian DAP ini. Mereka juga sedar meniru gaya kepemimpinan Khalifah Umar Abdul Aziz hanyalah retorik dan drama mainan DAP semata-mata sedangkan pada hakaikatnya tetap membelakangkan aspirasi Islam dan Melayu yang diperjuangkan PAS. Namun kerana kuasa dan perlukan sokongan DAP untuk berkuasa, soal maruah dan perjuangan diletak ke tepi.

Demikian juga DAP, demi mencapai cita-cita dan kuasa terpaksalah akur dengan prinsip ‘engkau tolong aku, aku tolong engkau’, tidak lebih dari itu. Dalam hal ini, PKR cukup cerdik, hanya menunggu peluang 'menangguk di air keruh, menahan lukah di pergentingan’. Daripada berjuang sendirian yang pasti tidak ke mana-mana disebabkan perjuangannya hanya membela individu tertentu, lebih baik tonjolkan diri semulia mungkin bagi meraih sokongan rakyat. Dan umpan serta impian PKR ternyata memberi pulangan yang tidak merugikan.

Kali ini apabila DAP melalui Karpal Singh meminta Nik Abdul Aziz menghormati pendirian DAP dalam isu pembentukan negara Islam apabila Pakatan Rakyat merampas Putrajayaa nanti, PAS kembali dalam kancah dilemma. Sebagai menyedapkan hati, secara berlapik Nik Aziz merumuskan bahawa kenyataan itu adalah kenyataan peribadi Karpal Singh, bukan kenyataan rasmi DAP.

Tetapi Nik Aziz lupa bahawa rakyat sekarang bukanlah bodoh. Ahli-ahli PAS bukan semuanya tidak cerdik dan sentiasa berjaya dicucuk hidung mereka. Kata-kata Nik Aziz itu hanyalah untuk membuat ahli-ahli PAS bertenang semata-mata sedangkan semua orang tahu pandangan dan saranan karpal itu membawa satu mesej yang amat jelas.

Jadi apa yang PAS tunggu lagi selain memnyatakan pendiriannya tentang perjuangan menubuhkan negara Islam yang dgembar-gemburkan semenjak era kepemimpinan Ustaz Fadzil Noor dahulu lagi sehingga ada kalangan pemimpin parti Islam itu melabelkan ahli Umno sebagai kafir pada waktu itu. Masakan kerana kuasa PAS sanggup menggadaikan maruah dan prinsip perjuangan.

Usah malu dan terkedu. Rakyat dapat menerima sebarang penjelasan walaupun pahit asalkan datang dari hati yang ikhlas dan benar-benar bertanggungjawab. Jika tidak, apalah bezanya perjuangan PAS dengan Umno yang sering dihina dan dinista Tuan Guru.
Sama sahaja!

No comments: