Friday, July 16, 2010

PEMILIHAN KATA

Orang tua-tua berpesan supaya jaga mulut waktu berbicara, jaga lidah waktu bertutur kata. Jika tidak, akibatnya nanti banyak yang buruk daripada yang baik. Kesannya amat merugikan jika kita terlepas cakap.

Peribahasa 'terlajak perahu boleh diundur, terlajak cakap buruk padahnya' sudah cukup mengajar kita agar berhati-hati semasa berbicra. Lebih-lebih lagi apabila berucap di khalayak yang ramai. lagi ramai khalayak, lagilah susah sebab untuk membuktikan apa yang kita telah cakapkan amat ramai
.

Jadi perlulah berhati-hati memilih perkataan yang sesuai bila mengeluarkan kata-kata. Inilah yang terjadi kepada bapak menteri dari Sabah ini, yakni Datuk Shafie Afdal. Perkataan 'SESAT' yang digunakannya bagi menceritakan ajaran yang dibawa PAS amat tidak sesuai dan tidak patut sama sekali.

Tak payah beliau hendak menafikan bahawa maksud beliau bukanlah menggambarkan aspek akidah tetapi tentang dasar perjuangan. Orang bodoh manapun, bila dikaitkan 'sesat' dengan PAS, tentulah faham sungguh-sungguh ia ada kaitan dengan agama, sementelah perkara itulah selama ini menjadi fokus serangan dari luar PAS. Jadi siapapun yang mendengarnya akan faham bahawa apa yang dimaksudkan bapak menteri itu adalah tentang kesesatan ajaran akidah PAS, bukan seperti yang diterangkan beliau kemudian.

Macam manapun, terimakasihlah kerana beliau cepat sedar dan sempat pula mencari alasan yang nampak munasabah juga. Jadi selepas ini berhati-hatilah memilih perkataan kerana beliau seorang menteri. Bila menteri bercakap seperti orang tiada akal atau ikut sedap sahaja, masakan Najib tersalah pilih orang.

Belajarlah dari najib untuk memilih perkataan jika bercakap kerana PM ini orang uang pandai memilih perkataan. Tak mahu sebut harga barang dinaikkan, beliau memilih perkataan harga minyak dan gula 'diselaraskan'. Entah dengan apa yang diselaraskan pun kita tidak dapat fikirkan.

No comments: