Sunday, July 18, 2010

UMNO KUAT, BN TETAP LEMAH

Pada 13 Julai lepas, DS Najib mengingatkan pihak-pihak yang menganggap bahawa yang menyebabkan Umno beria-ia sangat hendak menjalin kerjasama dengan PAS kerana parti itu sudah lemah, membuang tanggapan tersebut.

Menurutnya Umno kuat dan bertambah kuat. Dan kerjasama yang hendak dijalinkan ini semata-mata untuk perpaduan Melayu dan perpaduan Islam seperti saranan beberapa pihak termasuk para cendekiawan dan juga para ulama.

Perkara ini tidak kita nafikan. Memang Umno kuat. Tetapi bukan Umno sahaja yang menunjangi kerajaan pada masa ini. Setakat Umno sahaja yang berdiri seorang diri, kerajaan sekarang ini tidak akan wujud. Umno tidak boleh berdiri dengan sendirinya melainkan memerlukan sokongan dari beberapa parti komponen yang lain.

Kalau Umno kuat dan Barisan Nasional tidak kuat, apalah gunanya. Yang penting BN yang mesti kuat. Jadi senario ini hendaklah Najib ingat. Jangan terlalu sombong. Melayu hanya ada 60% dari rakyat Malaysia. Jumlah ini pula terbahagi kepada 3 seperti kata Dr. Mahathir. Jadi kalau setakat 20% sokongan terhadap Umno tanpa sokongan dari kaum lain, usah Umno mimpi hendak tadbir negara.

Sekarang komponen BN yang lain telah lemah. Semua dalam huru-hara. MCA sudah tidak dipercayai lagi malah ada pemimpinnya dilihat bertalam dua muka. MIC dilanda krisis kepimpinan yang tidak ada penghujungnya. PPP belum lagi selesai tentang isu 2 presiden. Hanya kmponen di Sabah dan Sarawak sahaja yang selamat. Jadi Umno tidak dapat tidak mesti menjalin hubungan dengan parti Melayu yang lain untuk meneruskan kelangsungan kuasa politik Melayu di masa akan datang. Setidak-tidaknya dapatkan 20% lagi daripada PAS.

Jadi Najib jangan angkuh. Hulurkan tangan kepada PAS dan jalinkan hubungan sebaik-baiknya. Jika tidak usah harap Putrajaya akan menjadi milik Melayu selepas PRU13 nanti seperti kata Datuk Seri Harusani, Melayu akan hilang kuasa politik.

Setakat Umno saja kuat tapi BN lemah nak buat apa?

No comments: