Friday, July 23, 2010

DIA BUAT BOLEH, ORANG LAIN JANGAN

Selama ini para pemimpin DAP dan pembangkang yang lain begitu ceria dan seronok setiap kali boleh 'membantai' siapa sahaja musuh politik mereka. Tidak kiralah apa yang 'dibantai' itu betul atau salah, yang penting orang yang mendengar dan membaca turut mengiakannya dan tumpang seronok.

Jadi tentulah orang yang bersikap begini boleh menerima pula kritikan orang lain terhadap mereka. Kita sedap-sedap 'hentam' orang, biarlah sekali sekala orang 'hentam' kita pula. Rupanya tidak bagi 'Khalifah Umar Abdul Aziz' dari Pulau Pinang ini. Dia mahu hanya dia sahaja yang menghentam orang tapi orang lain jangan menghentamnya kembali.

Rupanya dalam wajahnya yang nampak ceria dan tenang itu, Lim Guan Eng ini ada sifat pemarah juga. Dalam lembut tuturnya, ada dendam membara yang mesti dihamburkan apabila dia dikritik orang. Betulkah itu sifat Khalifah Umar yang dijadikan idola beliau?

Lim Guan Eng lupa bahawa selama ini beliau mengkritik orang lain tanpa sempadan. Ikut sedap sahaja. Siapa sahaja yang tidak sependapat dengan DAP dan beliau sendiri pasti terima padahnya.

Itulah yang berlaku kepada Nik Ali di Pulau Pinang. Sesudah beberapa kali Guan Eng menghentam beliau dengan perkataan-perkataan yang tidak wajar, sekali sahaja Nik Ali membalasnya dengan perkataan dayus dan biadap, beliau terus melenting. Exco terus dipanggil untuk bermsyuarat dan mengeluarkan resolusi bahawa Nik Ali tidak diperlukan di Pulau Pinang.

Beliau terus lupa yang sebelum ini sudah tiga kali beliau melabelkan Nik Ali dengan beberapa gelaran. Itulah corak pemerintahan 'Khalifah Umar Abdul Aziz' di Pulau Pinang. Takut bertindak sendiri tetapi bertumangkan mesyuarat Exco. Dan Exco yang lain pun macam badut Pak Mahadi, menganggukkan kepala tanda setuju. Mana berani lawan dengan Khalifah.

No comments: