Wednesday, July 28, 2010

TERGAMAK MAHFUZ

1. Apabila Datuk Mahfuz Umar, Timbalan Presiden PAS meletak label sebagai "PECACAI UMNO" kepada Tan Sri Haji Harusani Zakaria, ia menggambarkan beberapa situasi yang melanda PAS dan juga para pemimpinnya. Orang bodoh sekalipun dapat mentafsir apaa yang tersirat dalam kalangan wibawa dan budi parti Islam itu dan juga para pendokongnya.

2. Dari apa yang disuarakan para pemimpinnya, ternyata PAS belum dapat menerima hakikat bahawa merka hanyalah syok sendiri dengan sokongan DAP dan PKR yang ternyata dan jelas tidak akan menerima Islam sebagai asas perjuangan dan tidak akan memperakui Melayu sebagai bumiputera yang mempunyai hak-hak keistimewaan. Mereka tidak sedar ada program terancang dari parti kaum Cina itu dalam usaha melemahkan kerajaan dan memporak-perandakan bangsa Melayu.

3. PAS juga nampaknya tidak suka kepada perkara-perkara baik yang cuba dibawa oleh para mufti dan ulama kerana mereka ini tidak sama atau tidak serupa dengan para ulama yang ada dalam parti mereka dan sesiapa sahaja yang cuba menyeru ke arah penyatuan dan keharmonian akan dilabel dengan berbagai gelaran termasuk pembohong, penipu dan yang paling terbaru adalah sebagai 'pecacai Umno'.

4. Sebenarnya tidak ada perkataan 'pecacai' dalam bahasa Melayu. Ada perkataan yang serupa dengannya iaitu 'pecacal' yang membawa maksud pacal atau hamba. Agaknya itulah maksud yang mahu diberikan kepada Tan Sri Hj. Harusani oleh Datuk Mahfuz apabila memberi gelaran sebegitu. Walau apapun perkataan yang digunakan, itu bukan isu penting. Yang penting adalah maksud yang terbuku di hati Mahfuz.

5. Hina sangatkah Tan Sri Harusani sehingga dilabel begitu rupa hanya kerana hendak menyatukan bangsa Melayu yang telah porak peranda kerana ego beberapa puak dan dibantu pula oleh kegiatan bangsa-bangsa lain yang suka melihat Melayu jadi begitu. Mereka nampak apabila Melayu menjadi kucar-kacir dan musnah, senanglah negara ini dieksploitasikan menjadi apa saja yang mereka inginkan kerana ketika itu Melayu tidak berdaya lagi dari semua aspek termasuk aspek keagamaan.

6. Yang menghairankan, label-label yang diberikan kepada seorang berstatus ulama ini dibuat oleh individu-individu yang saban hari bercakap tentang agama dan keesaan Allah. Hari-hari mereka bercakap tentang dosa dan pahala. Malah mereka juga bergelar ulama dan ada yang tergolong sebagai Tok Guru.

7. Besar sangatkah dosa Tan Sri Hj Harusani apabila menyeru kepada penyatuan umat Melayu dan Islam? Salahkah apabila orang Islam menyeru ke arah kebaikan sesama Islam. Ternyatalah tindak-tanduk puak-puak yang ego ini mengelirukan khalayak yang ramai kerana kita sentiasa disemai dengan amalan untuk berbaik-baik sesama manusia apatah lagi sesama Islam.

8. Berlainankah Islam Umno jika dibanding dengan Islam DAP dan Islam PKR? Ternyata PAS dapat menerima DAP tanpa mengungkit-ungkit dasar perjuangan tetapi bila hendak menjalin kerjasama dengan Umno berbagai syarat dan perubahan dasar dituntut.

No comments: