Sunday, August 22, 2010

BILA MELAYU BOLEH BERCAKAP TENTANG MELAYU?

Datuk Ahmad Ismail dari Bukit Bendera telah merasainya, Datuk Ibrahim Ali dari Perkasa juga telah merasainya. bercakap sahaja tentang nasib Melayu, pasti dihentam cukup-cukup. Pihak-pihak tertentu menunggu masa sahaja bila orang Melayu akan bercakap mengenai Melayu. Bersuara sahaja kepentingan Melayu pasti mendapat layanan yang serupa iaitu dilanyak cukup-cukup dengan ‘rasis’.

Bangsa lain bercakap mengenai bangsa mereka, tak ada siapa betul-betul gaduh. Habis sangat nanti kita bincang.

Baru-baru ini Cikgu Siti dari Kulai pula yang kena. Secepat kilat Muhyiddin Yassin menubuhkan Jawatankuasa Khas mengkaji kenyataan Cikgu Siti. Orang lupa beberapa hari sebelum itu Chua Soi Lek mempersoalkan kepentingan Melayu dan menyuarakan resolusi kaum Cina malah kesanggupan beliau senada dengan DAP dalam hal tersebut.

Ucapan Cikgu Siti digembar-gemburkan sehingga MCA Kedah yang jauh di utara mahu kerajaann ambil tindakan. Khairy Jamaludin, Ketua Pemuda UMNO sendiri menyatakan rasa kesalnya dengan ucapan Cikgu Siti tetapi berdiam diri dengan ucapan Soi Lek.

Jadi bilalah Melayu boleh bercakap tentang nasib Melayu? Siapa yang hendak membela nasib Melayu yang bercakap mengenai Melayu>

No comments: