Wednesday, August 4, 2010

MEMANG SUSAH BERBUAT SESUATU YANG TIDAK PERNAH DIBUAT ORANG

Susahnya untuk membuat sesuatu yang baru dan tidak pernah dibuat orang. Itulah yang paling sesuai diucapkan setiap kali kami melihat respon khalayak pada setiap langkah yang hendak dilaksanakan samada pemimpin ataupun kerajaan sendiri. kata orang mana bisa memuaskan hati semua orang tetapi memadailah dapat memuaskan hasrat kebanyakan orang.

Ada satu cerita yang kami kira dapat memberi satu impak kepada situasi ketika hendak melaksanakan sesuatu yang pada mulanya pelik tetapi lama kelamaan menjadi perkara biasa dan dapat diikuti ramai khalayak yang lain. Cerita ini berlaku disebuah sekolah menengah di utara tanahair.

Pada awal tahun amat sukar guru memilih atlit untuk mewakili sekolah tersebut kerana trlalu ramai yangberminat terutama dalam bidang permianan. Bolasepak yangmenjadi tumpuan utama. setiap petang terlalu ramai pelajar yang turunke padang melibatkan diri supaya guru nampak dan kemungkinan dipilih.

Akhirnya setelah berbincang dengan pengetua, keputusan dibuat bahawa sesiapa yang ingin menjadi atlit sekolah mestilah memotong rambut pendek dengan 'mesin no. 2'. Arahan ini dibuat dengan andaian tentu tidak ramai yang akan akur. Bayangkanlah apabila pelajar memotong rambut dengan syarat tersebut, serupa akademi tentera.

Jadi pelajar yang berminat akur juga dengan syarat tersebut dan akhirnya pasukan bolasepak sekolah tersebut dapat di tubuhkan dengan para pemain yang semuanya berambut pendek. Mereka yang tidak terpilih juga sudah pendek rambutnya dan bersekolah seperti biasa serta melibatkan diri dalam sukan yang lain. Akhirnya sekolah tersebut menjadi terkenal dengan para pelajar lelaki berambut ala tentera.

Lama kelamaan trend rambut pendek ini menjadi ikutan pelajar yang lain yang tidak terlibatr dengan sukan sekalipun. Dan akhirnya di tahun berikutnya, mana-mana pelajar lelaki yang datang mendaftar diri di sekolah tersebut tanpa disuruh lagi telah memotong rambut dengan mesin no. 2.

Apa yang boleh kita pelajari di sini ialah:

- Apapun yang baik jika hendak dilaksanakan, jangan tangguh dan jangan fikir sangat. Laksanakan dahulu dan akhirnya akan diterima orang.

- Sesuatu yang baru pada mulanya memang nampak ganjil, tetapi lama kelamaan akan menjadi ikutan dan diterima ramai sebagai perkara biasa.

- Bila hendakkan sesuatu yang diminati, orang akan berbuat apa sahaja walaupun melakukan perkara yang tidak digemarinya.

Jadi pihak kerajaan dan pihak berwajib, laksanakanlah apa sahaja program yang baik untuk rakyat. Jangan kira orang suka atau tidak kerana handak memuaskan hati semua orang memang tidak boleh tetapi memenuhi hasrat kebanyakan orang memang mampu dilakukan.

Jika hendak berbuat perubahan, lakukanlah asalkan dapat memberi kebaikan.

No comments: