Sunday, June 6, 2010

NKRA: NAJIB KERJA ROSMAH ARAH?

1. Hari ini kami sembang mengenai satu laman blog yang di akhirnya ada satu komen yang ditutup dengan singkatan yang tersebut di atas. Tergamak penulis komen tersebut menterjemah NKRA yang dipopulerkan Perdana Menteri seperti itu. Sampai hati!

2. Tetapi bila difikir-fikirkan, ada juga tempias kebenarannya seperti apa yang diucapkan. Lihat saja kebelakangan ini, dari tindakan dan cakap-cakap Rosmah sama ada di dalam negara atau di luar negara, nadanya seperti beliau yang membuat keputusan, Najib hanya melaksanakan.

3. Belum pernah isteri Perdana Menteri yang seaktif Rosmah. Belum pernah isteri Perdana Menteri terdahulu mendapat liputan meluas sebagaimana Rosmah. Populernya dalam media melebihi Perdana Menteri sendiri. Apatah lagi jika dibanding dengan menteri-menteri yang lain, tentu tidak sebaris lagi dengan wanita nombor satu negara ini. Mengalahkan selebriti pula.
4. Banyak cakap-cakap Rosmah seolah-olah beliau salah seorang menteri dalam kabinet Najib.
Sewaktu melawat Amerika sedikit waktu lalu, beliau bercakap tentang mahu menubuhkan sekolah khas bagi kanak-kanak pintar. Rasa macam Menteri Pelajaran pula yang bercakap.
5. Ketika pertandingan badminton Piala Thomas dan Piala Uber, beliau berjanji akan memberi insentif kepada para pemain andainya salah satu piala itu kekal di Malysia. Malah beliau menyatakan akan berbincang dengan Perdana Menteri tentang insentif itu. Macam Menteri Belia dan Sukan pula masa itu.
6. Dan semasa di Laos baru-baru ini, Rosmah mempelawa Laos juga turut serta dengan beliau dalam promosi kanak-kanak Permata. macam Menteri Pembangunan Wanita dan Keluarga pula yang bercakap.
7. Isteri-isteri Perdana Menteri sebelum ini tidaklah banyak bercakap sangat selain memperlihatkan sifat keibuan dan melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan dan kebajikan. Itupun secara sederhana, tidak menonjolkan diri berlebihan dari suami masing-masing.
8. Perkara ini harus disedari dan diberi perhatian oleh Najib sekiranya mahu tetap dihormati. Nanti orang hilang rasa hormat dan keluarlah 'NKRA' tadi (Najib Kerja Rosmah Arah). banyak contoh telah kita ketahui, wanita berdaya membunuh kerjaya lelaki. Cerita 'Samson dan Delailah' adalah contoh terbaik.
9. Jadi Najib haruslah melihat NKRA beliau dalam perkara ini.

No comments: